Natursnokarna

natursnokarna-header

Natursnokarna i Gällivare startade hösten 2013. Vi vill välkomna fler barn och vuxna ut i naturen.

Varför snoka i naturen med Naturskyddsföreningen?
Både barn och vuxna blir friskare och mindre stressade av att vara i naturen. Vi minns och lär bättre när vi använder både kroppen och sinnena. Barn får bättre motorik av att vara i naturen och deras koncentration och kreativitet ökar. Det gäller nog oss vuxna också!

Sedan finns det förstås mycket spännande att upptäcka i naturen. Naturen är livsviktig för oss och ger oss många gratistjänster som vi ibland tar för givna, till exempel ren luft, mediciner och byggnadsmaterial. De som har kunskap om naturen är också rädda om den.

Hur snokar vi?
Aktiviteterna varierar beroende på vilka intressen som deltagarna och ledarna har. Saker man kan göra är till exempel följa spår i snön, snokar upp kräldjur, skåda fågel, pimpla eller leta myrstackar. Det är bara fantasin som sätter stopp. Kanske är bästa aktiviteten bara att vara ute i skogen utan att ha något planerat så att kreativiteten kan ta fart.

ill-snoken-snabb

Låter Natursnokarna som en bra grej?
Var med som snok eller som ledare! Det är ett superenkelt och superviktigt koncept. En Natursnoksledare behöver ha upptäckar- och leklust och förstås vilja vara ute med barn! Du behöver alltså inte vara expert, biolog eller lärare. Skriv till oss om du vill vara med eller bara har förslag och idéer. Vi tar gärna emot intresseanmälningar från blivande snokar också.

Vill du veta mer?
Skriv till oss på Facebook eller ring 073-810 53 91 om du är intresserad och vill engagera dig.