Det här är Natursnokarna

Välkomna ut i naturen med Gällivarekretsens familjeverksamhet, som leds av engagerade medlemmar – föräldrar, med eller utan egna snokar.

Man leker, upptäcker och lär, men har framförallt ha trevligt ute i naturen tillsammans – barn och vuxna. Inga förkunskaper nödvändiga. Och det är viktigt att våra barn, barnbarn, ungdomar får en chans att lära känna naturen och det ekosystem som ger oss mat, bränsle, råvaror och helt enkelt förutsättningar för vårt liv.

Vi vet att man mår bättre av att vara ute. Bättre grovmotorik, bättre syn, lägre puls, och allmänt bättre hälsa är några av fördelarna. Att dessutom få tillbringa lite ledarledd kvalitetstid tillsammans med barn eller barnbarn är väl inte så dumt? Deltagare har oftast med sig barn och är kanske en mamma, pappa, morfar, farmor, moster. Enda kravet är att man är medlem i Naturskyddsföreningen.

Dessutom måste en vuxen alltid följa med till aktiviteterna och fika/lunchmatsäck rekommenderas – för de flesta av barnen är detta höjdpunkten.