Gällivare har ett hembygdsområde i nyckelbiotopklass

NB1

Skogsstyrelsen har nyligen inventerat hembygdsområdet och funnit att skogen håller nyckelbiotopklass. Skogsstyrelsen anser att skogen har så höga natur, kultur och sociala värden att den bör bevaras i orört skick.

Hembygdsområdet har rikligt med gamla tallar, som utvecklat bark av pansarstruktur och dessutom grovgreniga kronor. Det domineras av rikligt gamla träd på ca 200 år. Det är även äldre tallar i området.

Av Skogsstyrelsens inventering framgår det att området är välbesökt med flera kulturbyggnader och att det även finns ett café samt en populär pulkbacke. De anser därför att området bör bevaras i orört skick.

Nyckelbiotopklassningen ser Gällivare Naturskyddsförening och Hembygdsföreningen som en framtida säkring gentemot en fastighetsexploatering av området.

För mer information, kontakta:
Georg Fabricius, Gällivare Naturskyddsförening,
0970-558 15, 070-515 58 15,g.fabricius@telia.com