Lediga styrelseuppdrag i Naturskyddsföreningen i Gällivare

Naturskyddsföreningen i Gällivare har cirka 200 medlemmar. Kretsen fyller 40 år i år (2018), och är precis som andra lokala kretsar en självständig enhet från Naturskyddsföreningens riksorganisation. Beslut och handhavande av kretsens ekonomi står styrelsen för, som väljs varje år på stämman i mars. Kretsen sprider kunskap, kartlägger miljöhot och försöker hitta konstruktiva lösningar på problemen. Vi arbetar med att bevaka och påverka lokala miljöfrågor, exempelvis genom yttranden i planfrågor.

På den kommande stämman behöver vi fylla på med såväl ordinarie ledamöter som suppleanter. Allt arbete för Naturskyddsföreningen är ideellt. För samtliga roller nedan krävs att du har ett starkt miljö- och samhällsengagemang. Passar du in på någon av dem?

Sekreterare
Sekreteraren har ansvar för att protokollföra styrelsens möten under året och arkivera protokollen på lämpligt sätt.

Ledamot med medlemsansvar
Rollen kan innebära att marknadsföra föreningen genom t ex utforma kretsblad, välkomna nya medlemmar i föreningen och aktivera befintliga medlemmar. Vi tror att du brinner för miljöarbete och vill hjälpa till att introducera personer för Naturskyddsföreningen i Gällivare.

Ledamot med eventansvar (gärna natur- och biologikunnig)
Styrelsen söker även dig med stort natur- och miljöintresse, gärna med goda kunskaper i någon biologisk disciplin (önskvärt, men inget krav) Du kommer att ha övergripande eventansvar, vilket innebär att planera och samordna olika föreningsevent. Därför är det viktigt att du är noggrann, strukturerad och har lätt för att samarbeta med andra.

Suppleant
Det behövs 2 nya suppleanter till styrelsen. Suppleanterna förväntas närvara på de flesta styrelsemötena. En suppleant har inte rösträtt på styrelsemötet men är förtroendevald. Att vara suppleant är en bra ingång för dig som är natur- och miljöengagerad, men som inte har så mycket tid att lägga på ett uppdrag, eller för dig som saknar föreningserfarenhet men är nyfiken på förenings- och styrelsearbete.

Som suppleant har du en mindre arbetsbörda än de ordinarie styrelseledamöterna, men du kan naturligtvis åta dig olika arbetsuppgifter i mån av tid och intresse

Valberedning
Vi behöver stärka upp med en person som kan tänka sig att sitta med i kretsens valberedning.

Valberedningens främsta arbetsuppgift är att ge förslag till nya förtroendevalda. Valberedningen ska ge förslag till nya ledamöter till styrelsen och till revisorer. Det är därför bra om du som sitter i valberedningen är aktiv i föreningen, deltar på sammanträden, aktiviteter och andra sammankomster, så du känner till vilka personer och kompetenser som finns.

När och var ska uppdraget genomföras:
Mars 2018 – mars 2019, möten och flertalet aktiviteter genomförs i Gällivare

Minimiåtagande:
Som ledamot förväntas du närvara på de flesta styrelsemötena (cirka ett möte per månad, på kvällstid)

Anmäl ditt intresse här