Snatterand synlig vid Luspebryggan

IMG_9869

Ett 20-tal fågelskådare kom till Luspebryggan under lördagen för att skåda fågel. Denna gång lyckades vi bland annat se snatterand, som inte lokaliserats av oss i Luspebryggan sedan 2003.

– Snatteranden är något slankare och har smalare vingar än gräsanden och kännetecknas främst av att buken är vit. På snatterandens vingar syns svarta, vita och eventuellt bruna teckningar, säger Håkan Tyrén, som guidade de 20 deltagarna i det rika fågellivet vid Luspebryggan.

– En bra dag kan man säkert konstatera ett 50-tal olika fågelarter här i området. Dock har det med åren svalnat av och arterna är inte alls lika många idag, jämfört med för bara några år sedan, säger han.

Fåglar som konstaterades den 18 maj 2013

Dvärgmås, gräsand, grönbena, bläsand, sångsvan, knipa, gluttsnäppa, sjöorre, gråtrut, fiskmås, stjärtand, storlom, småskrake, skrattmås, kricka, storskrake, bergand, fiskgjuse, drillsnäppa, trana, strandpipare, havsörn, mosnäppa, sävsparv, sädesärla, gulärla, rödvingetrast, lövsångare, korp, kråka, ladusvala och snatterand.